Ο «Φωτογραφικός Κύκλος» συνεχίζει τη συνεργασία του με την Ελληνοαμερικανική Ένωση με την τρίτη έκθεση από τη σειρά που τιτλοφορείται «Φωτογραφικά ζεύγη». Σε αυτές τις εκθέσεις παρουσιάζεται κάθε χρόνο η δουλειά δύο από τους φωτογράφους που είναι και μέλη τού «Κύκλου», των οποίων οι δρόμοι τής ζωής ή τής φωτογραφίας συναντώνται με κάποιο τρόπο. Μπορεί να είναι συγγενείς ή μπορεί να είναι αχώριστοι φίλοι. Μπορεί το θέμα τής φωτογραφίας τους να είναι κοινό, ή μπορεί και η καλλιτεχνική τους προσέγγιση να είναι όμοια. Μπορεί όμως να συνδέονται και μέσα από την ουσιαστική διαφορά μιας φαινομενικά όμοιας δουλειάς. Έτσι, ο διάλογος των εκάστοτε δύο καλλιτεχνικών προτάσεων θα επεκτείνεται νοερά και πέρα από τις αναρτημένες φωτογραφίες, αφού η σχέση των ίδιων των φωτογράφων αλλά και των προτάσεών τους θα προκαλεί τις αναζητήσεις ταυτίσεων και αποστάσεων.
Η τρίτη αυτή έκθεση εγκαινιάζεται στις 19 Φεβρουαρίου 2013, στις 8 το βράδυ, στην αίθουσα Κένεντυ τής Ελληνοαμερικανικής Ένωσης (Μασσαλίας 22) με τις φωτογραφίες τής Δέσποινας Πιλάτη και τής Έφης Χαλιορή. Την σειρά επιμελείται ο θεωρητικός της φωτογραφίας και ιδρυτής του «Φωτογραφικού Κύκλου», Πλάτων Ριβέλλης.
Δέσποινα Πιλάτη: Μια διαδρομή γεμάτη εκπλήξεις
Οι περισσότεροι φωτογράφοι έχουν στην προσωπική φωτογραφική τους ιστορία μια πρώτη περίοδο ασάφειας και ανίχνευσης, γεμάτη από παιδικές αμαρτίες. Η Δέσποινα Πιλάτη εκπλήσσει όποιον παρατηρεί τα πρώτα της βήματα, διότι από την αρχή έπεσε στα βαθιά και αμέσως επέπλευσε. Γι' αυτό και στη συλλογή που περικλείεται σε αυτό το βιβλίο περιλαμβάνονται σημαντικές φωτογραφίες ακόμα και από το φωτογραφικό της ξεκίνημα.
Οι περισσότεροι φωτογράφοι που έχουν στην προσωπική φωτογραφική τους ιστορία ένα δυναμικό ξεκίνημα αντιμετωπίζουν μία ή περισσότερες περιόδους αμηχανίας και οπισθοδρόμησης, μέχρι να βρουν τη νέα τους κατεύθυνση. Η Δέσποινα Πιλάτη εκπλήσσει και πάλι, διότι οι αλλαγές στην πορεία της δεν αρνούνται το δυναμικό παρελθόν της, ενώ υιοθετούν εντελώς καινούργιες λύσεις στα ίδια προβλήματα, χωρίς τον παραμικρό δισταγμό.
Η ικανότητά της να ελέγχει και να προκαλεί τη φόρμα δεν την αποκλείει από τη συνολική αίσθηση της συγκινησιακής φόρτισης τού κάδρου. Και χωρίς να αντιστέκεται στην έλξη των συναισθηματικών προεκτάσεων, δεν τους επιτρέπει να μονοπωλήσουν τη φωτογραφία της.
Η μέχρι σήμερα σύντομη φωτογραφική της πορεία, όπως απεικονίζεται στη φωτογραφική συλλογή αυτού του λευκώματος, αποκαλύπτει το θάρρος και τη βεβαιότητα μιας διαδρομής, της οποίας το μέλλον υπόσχεται απολαύσεις και εκπλήξεις.
Έφη Χαλιορή: Η αθωότητα και η τόλμη
Ουδέποτε μπόρεσα -ούτε θέλησα άλλωστε- να απαλλαγώ από τη συνήθεια που έχω ως δάσκαλος να παρατηρώ με θαυμασμό την πορεία των νέων φωτογράφων στην προσπάθειά τους να ψηλαφίσουν το μέσο και να προσδιορίσουν την προσωπική τους θέση απέναντί του.
Η Έφη Χαλιορή έκανε αρχικά μερικά διστακτικά βήματα μέχρι να ξεμυτίσει στην αχανή περιοχή τής φωτογραφικής δημιουργίας. Και, όπως ήταν φυσικό, τα βήματα αυτά ξεκίνησαν από τον προσωπικό οικογενειακό της χώρο. Ήταν όμως κινήσεις ιδιαίτερα τολμηρές, που έδειξαν ότι διέθετε και τις γνώσεις και τη διάθεση να διαμορφώσει μια δική της πρόταση.
Οι φωτογραφίες που ακολούθησαν απέδειξαν ότι το προστατευτικό αρχικό κέλυφος είχε διαρραγεί και ότι η τόλμη έπαιρνε τη θέση των δισταγμών. Τώρα πλέον όλα τα θέματα ήταν πιθανά και κάθε προσέγγιση μία πρόκληση. Ο κίνδυνος θα ήταν να υποκατασταθεί η πρώτη συναισθηματική βάση των οικογενειακών στιγμών από αισθητικές και φορμαλιστικές αναζητήσεις. Ακριβώς όμως αυτός ο κίνδυνος ήταν που έδωσε περιεχόμενο στην πορεία τής φωτογράφου. Παλεύοντας ανάμεσα στη γοητεία τού αισθητισμού, στην ουσία των γεγονότων και στην κρυμμένη συγκίνηση των καταστάσεων κατάφερε να χρησιμοποιεί πληθώρα άνισων ή και αντιφατικών θεμάτων με κοινό περιεχόμενο την αναζήτηση τής φωτογραφικής της ιδιαιτερότητας.
Είναι βεβαίως άγνωστο τι θα μας προσφέρουν τα επόμενα φωτογραφικά βήματα τής Έφης Χαλιορή, αλλά αυτό που είναι σίγουρο είναι ότι η αρχική αθωότητα θα παραμένει πάντοτε μια γερή βάση και η αναδυόμενη τόλμη ουσιαστική προϋπόθεση για μια προσωπική πρόταση. Άλλωστε, τα τόσο καλά αποτελέσματα που προέκυψαν μέσα από ένα σύντομο φωτογραφικό παρελθόν υπόσχονται ένα ακόμα σημαντικότερο φωτογραφικό μέλλον.
Πλάτων Ριβέλλης
Διάρκεια έκθεσης : 19 Φεβρουαρίου εως 16 Μαρτίου 2013
Γκαλερί Κέννεντυ Ελληνοαμερικανικής Ένωσης, Μασσαλίας 22, Κολωνάκι
Δευτέρα – Παρασκευή: 12:00 – 21:00, Σάββατο: 10:30 – 14:30, Κυριακή κλειστά
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου